گزارش  و گزارش تصویری :

پس از 32 سال ،سالروز قيام دهم فروردين مردم ولايت مدار يزد  با سخنرانی ،سخنران آن روز تاریخی  ،در مسجد حظیره یزد برگزارشد


یزدفردا :قيام مردم يزد در هشتم فروردين 1357 حلقه سوم از سلسله قيام هاي زنجيره اي بود كه منجر به قيام سراسري در ايران بر ضد شاه و در نهايت سرنگوني رژيم پهلوي گرديد.
به گزارش یزدفردا : پس از قيام مردم قم در 19 دي ماه 1356 كه در اعتراض به مقاله توهين آميزي نسبت به امام خميني (ره ) توسط عوامل رژيم در روزنامه اطلاعات به چاپ رسيده بود و طي آن عده زيادي از مردم قم توسط عوامل رژيم به خاك و خون كشيده شدند، مردم تبريز در روز 29 بهمن 56 به مناسبت اربعين شهداي قم مراسم باشكوهي برگزار كردند كه اينبار نيز با حمله ماموران مسلح رژيم به مردم بي دفاع فاجعه اي عميقتر به وقوع پيوست .
در پي اين كشتارها مراجع و علما اين كشتارها را بشدت محكوم و حضرت امام ضمن اعلام عزاي عمومي عيد 1357 شمسي را تحريم كردند.

 با نزديك شدن چهلم شهداي تبريز جوشش مخصوصي در مردم ايران مشاهده مي شد. در اين ميان قيام مردم يزد در روز هشتم فروردين 57 كه تا 12 فروردين هم ادامه داشت جلوه بيشتري داشت .
مردم يزد در روز نهم فروردين پس از مراسم  بزرگداشت شهداي تبريز در مسجد روضه محمديه (حظیره) اين شهر به خيابانها ريختند و با شعارهاي انقلابي به مراكز فساد و فحشا و نيز اماكن دولتي حمله كردند.
فرداي آن روز آيت ا... صدوقي از علماي شهر يزد مردم را به تعطيل عمومي و اجتماع در مسجد حظیره يزد دعوت كرد و مردم یزد با لبیک به فراخوان رهبر مذهبی خود در دهم فروردين ماه سال1357هجري شمسي همزمان با چهلمين روز قيام خونين مردم غيور تبريز و جهت گرامي داشت ياد و خاطره شهداي آن واقعه تاريخي ، در مراسم ختمي که در مسجد روضه محمديه يزد (حظيره)" پایگاه انقلاب " برگزار شد، شرکت نمودند
قلب مردم و بخصوص جوانان دیندار وغيور يزد مالامال از غم شهداي تبريز و عشق به اسلام  بود ، از حال و هواي آن روز و لشکر کشی عمال  رژپم سفاک پهلوي در خيابانهاي منتهي به مسجد حظيره مشخص بود که حادثه اي مهم در حال وقوع مي باشد ، از تعداد سربازان معلوم بود که مسئولين امنينتي و نظامي يزد از ساير استانها نيروي کمکي در خواست کرده بودند .
زيرا در آن زمان شهر يزد فقط يک هنگ ژاندارمري بيشتر نداشت وآنهم در چند قدمی مسجد حظیره یزد و  سربازان آن تعداد مشخص و محدودي بودند.
در ميدان اميرچقماق (شهداء) ماشين آب پاش متعلق به ژاندارمري در حال آماده باش بود و همه اين صحنه ها حکايت از آن داشت که رژيم سفاک پهلوي قصد دارد از مردم يزد زهر چشم بگيرد زيرا مردم يزد پشت سر روحانيت بيدار و بخصوص سومين شهيد محراب به پا خاسته و هر شب در مجالس وعظ سومين شهيد محراب در مسجد حظيره شرکت ميکردند و شهيد محراب به روشنگري افکار عمومي مردم پرداخته ، جنايات رژيم پهلوي را افشاء و فرهنگ شهادت را براي جوانان يزد تشريح ميکردند.
رهبر همیشه جاوید مردم یزد سومین شهید محراب  طی سخنرانی هایی در  اجتماع با شکوه مردم مبارز ، خواستار بازگشت امام خمینی (ره ) از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم شد.

در آن روز جمعيت مردم حاضر در مسجد به حدي بود که صحن مسجد نيز از جمعيت پر شده بود ، هلي کوپتر هاي نظامي شنوک براي ارعاب مردم مرتب روي آسمان شهر و بخصوص روي مسجد حظيره در سطح پائين پرواز ميکردند بطوري که صداي آن شيشه هاي ساختمانهاي اطراف را ميلرزاند.

در ابتداي جلسه ابتدا مرحوم حجت الاسلام حافظيه براي مردم سخنراني نمودند و پس از آن حجت الاسلام راشد يزدي عليه رژيم سفاک پهلوي و جنايات او و عوامل دژخيمش در کشتار مردم تبريز سخنراني آتشين و غرائي نمودند و و در قسمتی از سخنان خود اظهار داشت : مگر مردم مسلمان تبريز چه گناهي کرده بودند که آنها را به گلوله و مسلسل بستيد.

پس از اتمام سخنراني
حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي " ، مردم و جوانان حاضر  به خيابان ها  ريختند و همه بطرف ميدان اميرچقماق دست به راهپيمائي زدند و هنگام راهپيمائي شعارهاي آتشين سرمي دادند ، ماموران نظامي شاه در ميدان اميرچماق راه را بر مردم بسته بودند و از پشت سر تظاهر کنندگان نيز ، نيروهاي تا دندان مسلح شهرباني با ماشين در حالي که ماشين هايشان آژير مي کشيدند به تعقيب مردم ادامه دادند .

شعارها هر لحظه تند تر مي شد و جوانان به بعضي از اماکن دولتي مانند بانکها حمله ميکردند . جمعيت تظاهر کننده که به ميدان اميرچقماق رسيد ، ماشين آب پاش ژاندارمري به روي مردم آب مي پاشيد ، آبها با رنگ مخلوط شده و به رنگ قرمز بود و نوعي ارعاب را پديد آورده بود در همان موقع شنيده شد  که مي گفتند ماموران شاه آبها را قرمز کرده تا لباس مردم رنگي شود و در شناسائي ها بعدي بتوانند مردم را شناسائي و دستگير کنند .

پس از آن تيراندازي ماموران به سوي مردم آغاز شد و سربازان ژاندارمري نيز با تفنگ هاي ژ-3 که مجهز به سرنيزه بود به تعقيب تظاهر کنندگان پرداختند و آنها را مجبور نمودند که از کوچه هاي منتهي به خيابان امام خميني(ره) فرار کنند ،  سربازان ژاندارمري حتي در داخل کوچه ها نيز به تعقيب مردم پرداختند ، درجه داران شهرباني حتي در داخل کوچه ها نيز براي ارعاب مردم تير هوائي شليک مي کردند .

امام خمینی رهبر همیشه جاوید انقلاب در پیامی به
به مناسبت قیام مردم یزد اینچنین فرمودند :

سلام و تحیت بر مؤمنین محترم یزد و سایر شهرهایى که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامى داشتند. مع الأسف ما باید در اربعینى بعد از اربعین بلکه در اربعینات پنجاه ساله دوره سیاه و عزاى این ملت بزرگ، در حوادثى که در این پنجاه سال از اختناق و قتل و حبس و تبعید و بالاتر از آن از ورشکستگى اخلاقى و فرهنگى به دست این دودمان نشاندار، که در عقب نگه داشتن و به فسادگرایاندن و به فحشا کشاندن نسل جوان ما نقش بزرگى داشتند و الحق مأموریت را خوب انجام دادند، در سوگ بنشینیم و در هدر دادن مخازن زیرزمینى و از آن مهمتر مخازن‏روى زمینى که نسل جوان است در عزا باشیم. در کودتاى انگلیس به دست رضا خان و امریکا به دست محمد رضاخان، در سوگ باشیم

 

  • در آن روز چهار نفر از جوانان اين مرز و بوم به نام هاي رضا نامداري ، شهريار مرادي ، مهدي قدکفرشان و حسين پارساييان  توسط دژخيمان شاه به شهادت رسيدند که مزار شريفشان در خلد برين يزد مي باشد .

تظاهرات مردم تا روز 12 فروردين ادامه داشت و پايه هاي رژيم پهلوي را بيش از پيش سست نمود .
پس از اين واقعه حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي " دستگير و از يزد تبعيد گرديدند . اين کشتار و دستگيري ها هيچ خللي در اراده مردم يزد نداشت و هر روز قوي تر از  گذشته به قيام خود ادامه دادند و چندين نوبت ديگر نيز آماج حملات دژخيمان شاه قرار گرفتند و شهداي متعددي تقديم انقلاب نمودند تا اينکه نهايتا" اين خونها به ثمر نشست و در22بهمن همان سال انقلاب به پيروزي رسيد.

  •  ياد و خاطره آن رشادت و شهادتها پس از 32 سال با برگزاری مراسم  مراسم یادبود آن روز با حضور اقشار مختلف مردم وحجت الاسلام راشد یزدی سخنران 32 سال قبل این روز بزرگ در مسجد روضه محمدیه (حظیره )یزد برگزار شد .

 

به گزارش مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا "در اين مراسم نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد ، استاندار،  مهندس باهنر نایب رییس مجلس،آقای مهندس اولیاء نماینده مردم یزد، حجت الاسلام والمسلمین یحیی زاده نماینده مردم تقت و میبد،آقای الیاس نادران نماینده مردم تهران،استاندار یزد وشماري از مسوولان و قشرهاي مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي "يکي از روحانيون برجسته يزد که 32 سال قبل نیز سخنران مراسم همین مسجد بود در اين مراسم با اشاره به نقش سومين شهيد محراب آيت الله صدوقي در رهبري قيام مردم يزد عليه رژيم ستم شاهي گفت: قيام دهم فروردين يزد، نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي و روند پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي بود.
حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي " افزود: مردم يزد با حضور در اين قيام، نشان دادند که در روند پيروزي انقلاب اسلامي، نقش آفرين و در صف مقدم مبارزه هستند.
وي با گرامي داشت ياد و خاطره شهداي اين روز بر حفظ و حراست از اهداف و آرمان هاي شهداي انقلاب اسلامي و دهم فروردين تاکيد کرد و گفت: خون اين شهداي ، موجب افتخار و عزت اين ديار مومن پرور و مايه ننگ و نفرت براي همه ستمگران است.
رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي يزد هم در اين مراسم با تجليل شهداي دهم فروردين يزد در خصوص نقش، جايگاه و شخصيت سومين شهيد محراب سخنراني کرد.
حجت الاسلام " محمد فخرالديني " گفت: آيت الله صدوقي، نقش اساسي در خدمت به مردم اين استان، رهبري قيام مردم عليه رژيم ستم شاهي و شکل گيري و ادامه روند پيروزي انقلاب اسلامي داشت.


گزارش تصویری مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا از این مراسم :

 

 



































حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي "


حجت الاسلام والمسلمين " کاظم راشد يزدي " سخنران 32 سال پیش روز دهم فروردین ماه  روز قیام مردم یزد





















































































































































































































یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا